Ilgalaikio planavimo iššūkiai ir ką su tuo daryti?
Komandos dar tik pradedančios kurti ilgalaikio planavimo rutinas ir tradicijas savo įmonėse, dažnai susiduria su skirtingais iššūkiais. Ar tai blogai? Atsakymas priklauso nuo to, ką komandos su tuo daro. Jei žvelgia į patiriamus iššūkius kaip į pamokas ir mokymosi procesą, bei mokosi, keičia savo elgesį, tuomet – viskas gerai. Ar galima to išvengti? Taip, jei komandos yra tam pasiruošusios, t.y. turi emocinių ir fizinių resursų. Kartais gali komandai suteikti pačius geriausius įrankius, tačiau jie pasitaikius progai bus atidėti į šalį ir pasiliks dulkėti stalčiuose ar kompiuteriuose, nes tiesiog nebus kam jais naudotis.
Taigi, geriau netobulai, bet tiek kiek leidžia galimybės ir žingsnis po žingsnio kurti ilgalaikio planavimo tradicijas savo komandoje. Be to, svarbu ne tik išsikelti ilgalaikius bei metinius tikslus, bet ir reguliariai stebėti, kaip išsikeltų tikslų sekasi siekti.
Apžvelkime, kokie tie ilgalaikio planavimo iššūkiai ir ką su jais daryti:
- Išsikelia per mažus arba per ambicingus tikslus. Nesvarbu, į kurią pusę, tačiau tiek vienas, tiek kitas pasirinkimas primena kraštutinumą. Per ambicingi tikslai gali būti susiję su per dideliais lūkesčiais, o per maži – gali būti apie nepasitikėjimą savimi, baimę išeiti iš komforto zonos. Jei išsikeliate per ambicingus tikslus, tuomet rizikuojate nusivilti savimi ir savo komanda, nes rezultatų aptarimo metu nepasiekti tikslai gali ilgainiui demotyvuoti. Per maži tikslai gali paskatinti per anksti atsipalaiduoti. Taigi, išsikeldami metinius tikslus pagalvokite, ar turėsite pakankamai laiko ir žmonių resursų tikslams pasiekti, kokių veiksmų imsitės jiems pasiekti, kodėl jums svarbu šio tikslo siekti, kokia jūsų ankstesnė patirtis. Kai į šiuos klausimus atsakysite, tuomet bus lengviau išsikelti realias komandos galimybes atitinkančius tikslus.
- Išskirtinę svarbą suteikia tik skaičiams, pamiršdami įžvalgų, idėjų suteikiamą naudą. Dažnai komandos galvoja, kad, jei nepasiekiau užsibrėžtų skaičių, tuomet viskas blogai, tačiau yra ne visai taip. Jei išsikėliau tikslą ir dariau skirtingus veiksmus tam tikslui pasiekti, vadinasi, aš įgijau vertingos patirties, žinių, įsigilinau į kontekstą, kitaip sakant, turiu idėjų, įžvalgų ar klausimų ir šis žinojimas man padės nukreipti savo pastangas tinkama linkme ir toliau siekti šio tikslo.
- Painioja tikslus ir veiksmus. Anot wikipedijos, „tikslas – siekiamas rezultatas, kuris tenkina šias charakteristikas: yra besitęsiantis, dažnai aprašomas dideliam laikotarpiui; daugiau kokybinis, nei kiekybinis; Jis išreikštas daugiau bendrais, nei specifiniais terminais.” Yra skirtingos technikos, padedančios suformuluoti tikslus, tačiau man labiausiai patinka SMART principas. SMART – tai nėra tik akronimas ar būdvardis, tai gairės, padedančios jums suformuluoti konkrečius, pamatuojamus, realius, apibrėžtus laike ir pasiekiamus (arba įkvepiančius) tikslus. Formuluodami tikslus, vadovaukitės šiuo principu ir prisiminkite, kad veiksmas = tai, ką darote norėdami pasiekti savo tikslą. Tiesa, ne visus tikslus galima išmatuoti kiekybiškai arba konkrečiais skaičiais, tačiau tai nereiškia, kad tokių tikslų negali būti arba, kad jų nereikia matuoti. Pavyzdžiui, norite sukurti ir klientams pristatyti naują paslaugą. Tokį tikslą galite pamatuoti taip, tarkim, paslaugą dar tik kursite, tuomet galite sakyti, kad jūsų startinė pozicija yra 0%, o paslaugos klientams pristatymo faktas parodys, kad užsibrėžtą tikslą įgyvendinote pilnai ir laukiama rezultatas šiuo atveju bus 100%.
- Įsivelia į detales, pamiršdami esmę. Šis iššūkis yra iš dalies susijęs su prieš tai buvusiu punktu. Iš dalies su komandos narių, atsakingų už konkrečius tikslus, noru parodyti, ką nuveikė siekdami tikslo. Kai nuolat galvoji apie tai, ko sieki, tuomet atrodo, kad kitiems labai svarbu sužinoti, kuo daugiau. Kiek detaliai pasakoti priklauso ir nuo susitarimo komandos viduje, tačiau daug smulkių detalių dažniausia atitraukia dėmesį nuo to, kas svarbu ir išvargina klausytojus. Taigi, aptardami rezultatus galvokite apie tai, ko siekiate, kiek savo veiksmais pavyko priartėti prie tikslo, kas jums padėjo tai padaryti arba su kokiais iššūkiais susidūrėte. Jei į detales norisi veltis formuluojant tikslus, klauskite savęs, kokią naudą šio tikslo išsikėlimas atneša įmonei ilgalaikėje perspektyvoje ir ar tai nėra tik vienas iš didesnio tikslo įgyvendinimo etapų.
- Neranda laiko rezultatų aptarimui.Tam, kad jūsų strategija ir ilgalaikiai tikslai nenugultų stalčiuje ar kompiuteryje, jums svarbu sukurti rezultatų aptarimo tradiciją ir nepasiduoti pagundai aptarimų atidėlioti, nes reikia skubiai spręsti kokią nors problemą ar atlikti rutininį darbą. Jei jūsų organizacijos strategija nebus atskiru projektu šalia kasdienės veiklos, o bus susijusi su jūsų kasdiene veikla, tokiu atveju rezultatų aptarimai labai natūraliai papildys kasdieninę veiklą. O jei vis tik kyla noras praleisti suplanuotą tikslų aptarimą, drąsiai paklauskite savęs, kodėl? Juk metiniai tikslai ir reguliarus rezultatų stebėjimas padeda jums auginti ir stiprinti savo verslą bei siekti savo vizijos.